يمكنك الكتابة معنا بالموقع
الكتابة بحرية تامة
سجل حسابك بالموقع الان انه مجاني

ميمي جمال تروي تفاصيل وأسرار حياتها ولماذا ابتعدت عن الفن وتكشف سر طلاقها

2021-06-01 00:30:25 فن و سينما ...







ميمي جمال تروي  تفاصيل وأسرار حياتها ولماذا ابتعدت عن الفن وتكشف سر طلاقها

    أجابت  الفنانة القديرة ميمي جمال على سؤال الإعلامية لميس الحديدي الذي وجهته  لها  :" إزاي قدرتي تبعدي عن الفن رغم كل هذا الحب له ؟ قائلة : " أنا بعدت عن الفن مرتين ومكنش إعتزال وقتها مرة عندما مرضت والدتي وأصيبت بالزهايمر  وكانت لاتستطيع  أن تخدم نفسها.

   في الوقت ده ضاع مني شغل كتير بس كان برضا مني عشان أخدم والدتي فعلى سبيل المثال زي مسلسل "راجل وست ستات" كنت المفروض هقوم  بدور الأم  مكان الراحلة الفنانة زيزي مصطفى  وبالفعل وقتها إتفقت  على الدور وأخدت العربون لكن لما رجعت   البيت  كانت أمي قاعدة فجأة قلتلي  وأنا قاعدة معاها : أمال فين ميمي؟

   رديت عليها وقلت : ميمي جاية في الطريق؟  قالتي أمي : طيب لو سمحتي لما تيجي قوليلي  عشان اصحى..  هذا المشهد  دفعني للاعتذار وايقنت وقتها أن ماينفعش اسببها لوحدها في البيت  فاعتذرت عن العمل  ورجعت العربون  ..  لان ماينفعش أجيب حد ياخد باله من أمي ".

   تابعت قي لقاء خلال  برنامج " كلمة أخيرة "الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة " ON" قائلة :" المرة الثانية تركت الفن بعد رحيل زوجي الحاج حسن الي لسه بتأثر برحيله لحد دلوقتي  لانو جوزي الوحيد الي عشت معاه من سنة 1966  وخلفت منه بنتين ".

   وكشفت في لقائها أنها لم نتجب في  بداية زواجها لمدة عام ونصف برغبتها خشية عدم تمكنها من الطلاق لإيمانها أنه إذا أنجبت  فعليها أن تبقى مع زوجها لأنه سيكون المسئول عن تسليم بناتها لأزواجهم قائلة: "لما تطمنت أنو راجل طيب وحنين وعطوف وكل الصفات الحلوة فيه قررت الإنجاب وجبت بنتين نورا ونجلا "

   استطردت: "لما الراجل ده الي عشت معاه العمر ده كله يمرض اسببه وأنزل أمثل  لاطبعاً؟ قعدت جمبه في المستشفى هوا في غرفة الرعاية المركزة  أخدت  اوضه  جمبه ورفضت اني أقعد في البيت واجي في معاد الزيارة   ومكثت معه 28  يوم تحت رجليه".

   كاشفة  أن أخر شيء أخبرها  به الفنان الراحل  قبيل وفاته أثناء مكوثها معه في المستشفى  قال له عندما نظر إليها ووجدها تضع يدها على خدها  فقال لي : ياميمي  نزلي إيديكي من على خدك   إبقي حطيها بعدين قلت له : ليه بتقول كده؟  فرد : وقلي بلاش ده .. وطلب  مني شرب الماء   جبتله  الميه وشرب  وحط دماغه ومات وأنا سقيته أخر بق ميه  في حياته " واصلت: "بعد كل العمر ده ولأننا كنا متفقين على إنجاح هذه الزيجة  حتى لو إتخانقنا ".

   وكشفت  أنه في بداية زواجها اختلفت معه ووصل الأمر إلى الطلاق بسبب غيرته علي لرفضه إرتدائي السواريه " المكشوف " على المسرح ووعدته  بعدم فعل ذلك وعندما شاهدني أرتدي  السوارية مجدداً  غضب  والقى يمين  الطلاق.

  وقالت: "ألقى يمين الطلاق بالبق كده وعندما حل المساء وكنت فاكرة أنو كلام في وقت غضب قلي  لا إنتي دلوقتي محرمة عليا زي أمي وأختي .. ومن وقتها سمعت الكلام وبقيت بحط " شال " على اي فستان سواريه بلبسه على المسرح"
















نحن نقدر تعاونك
من فضلك اختر نوع التجاوز




شاهد ايضا




التعليقات

  • اكتب تعليق




مواضيع جديده




افضل 30 كاتب هذا الاسبوع

اكثر المواضيع مشاهدة علي الاطلاق