Ways to Stay Healthy During Ramadan طرق الحفاظ على صحتك خلال شهر رمضان

2021-03-11 10:19:57 منوعات ...






Ways to Stay Healthy During Ramadan



During Ramadan month, it is essential that you should maintain your health while having fast. For this, the very first thing you have to do is to have a healthy eating routine. Healthy eating means eating diversity of foods which provides nutrients (incorporates protein, fat, vitamins, carbohydrates and minerals) that you need to maintain your health, good and full of energy. Following are some ways or suggestions which may help you to stay healthy during Ramadan holy month.

• Similarly to breakfast, sahri is the beginning meal of the day in Ramadan month. Sehri will support you to keep your body hydrated till Iftar time. Keep in mind that meal of sehri should contains carbs, fiber and protein.

• To keep yourself away from the processed foods (such as sugar and white flour) is a good option because these type of foods may be higher in calories because of the high amount of added sugar and fat. Also, comparatively it contains a little amount of nutrients.



• A diet of fresh fruits and vegetables may help you to protect against many diseases and may be a substitute of junk foods that we eat on regular basis. They are an excellent source of vital vitamins and minerals and are high in fiber. It is suggested to choose fruits and vegetables which are full of water like melons, cucumber, pumpkins and squash etc.

• Eat a lot at Iftar time is not going to be good for your health. However, you may have desire to eat a lot at Iftar time. So, it is preferable for you to not in rush at the time of eating. You may start with having few dates and then have water. Everyone knows that dates are good source of energy and also get benefited in digestive system as well.

• In Holy month of Ramadan, it is essential to drink plenty of liquids, mainly water due to the long period of fasting. Sources of liquids for the body contains water, juices and soups. So keep in mind that you have to drink at least 7-8 cups of water on regular basis in Ramadan.

1. As far as staying hydrated is concerned, you need to avoid caffeine because it is the worst thing. Those who generally consume caffeinated drinks like tea, coffee and colas during the day then the lack of caffeine while having fast may in the beginning lead to headaches and fatigue.



2. Secondly, there is a need to avoid fried food too. Because these type of foods are high in fat, calories and salted. According to a study, fried foods are often linked with serious health problems such as diabetes and heart disease.

In my opinion, you should consult with the specialist before Ramadan in case if you are over aged or suffering from diseases like diabetes and same advice has to be follow for the pregnant women. So, you should follow the above mentioned suggestions or ways to keep yourself fit and healthy during Ramadan.

طرق الحفاظ على صحتك خلال شهر رمضان

 خلال شهر رمضان ، من الضروري أن تحافظ على صحتك أثناء الصيام. لهذا ، فإن أول شيء عليك القيام به هو اتباع نظام غذائي صحي. الأكل الصحي يعني تناول مجموعة متنوعة من الأطعمة التي توفر العناصر الغذائية (بما في ذلك البروتين والدهون والفيتامينات والكربوهيدرات والمعادن) التي تحتاجها للحفاظ على صحتك وجيدة ومليئة بالطاقة. فيما يلي بعض الطرق أو الاقتراحات التي قد تساعدك على البقاء بصحة جيدة خلال شهر رمضان المبارك.

 • السحري هي الوجبة الأولى من اليوم في شهر رمضان على غرار الفطور. سوف يساعدك سحري في الحفاظ على رطوبة جسمك حتى وقت الإفطار. ضع في اعتبارك أن وجبة السحري يجب أن تحتوي على الكربوهيدرات والألياف والبروتين.



 • الابتعاد عن الأطعمة المصنعة (مثل السكر والدقيق الأبيض) يعد خيارًا جيدًا لأن هذا النوع من الأطعمة قد يكون أعلى في السعرات الحرارية بسبب ارتفاع كمية السكر والدهون المضافة. أيضًا ، نسبيًا ، يحتوي على كمية قليلة من العناصر الغذائية.

 • قد يساعدك اتباع نظام غذائي يحتوي على الفواكه والخضروات الطازجة في الحماية من العديد من الأمراض وقد يكون بديلاً عن الأطعمة السريعة التي نتناولها بشكل منتظم. فهي مصدر ممتاز للفيتامينات والمعادن الحيوية وغنية بالألياف. يُقترح اختيار الفواكه والخضروات المليئة بالماء مثل البطيخ والخيار والقرع والقرع ، إلخ.

 • تناول الكثير في وقت الإفطار لن يكون مفيداً لصحتك. ومع ذلك ، قد ترغب في تناول الكثير من الطعام في وقت الإفطار. لذا يفضل ألا تتسرع وقت الأكل. يمكنك البدء ببعض التمر ثم تناول الماء. يعلم الجميع أن التمر مصدر جيد للطاقة وأيضًا يستفيد منه الجهاز الهضمي أيضًا.

 • من الضروري في شهر رمضان المبارك شرب الكثير من السوائل وخاصة الماء بسبب طول فترة الصيام. مصادر سوائل الجسم تحتوي على الماء والعصائر والشوربات. لذا ضع في اعتبارك أنه يجب عليك شرب ما لا يقل عن 7-8 أكواب من الماء بشكل منتظم في رمضان.

 1. فيما يتعلق بالبقاء رطبًا ، فأنت بحاجة إلى تجنب الكافيين لأنه أسوأ شيء. أولئك الذين يستهلكون بشكل عام المشروبات التي تحتوي على الكافيين مثل الشاي والقهوة والكولا خلال النهار فإن نقص الكافيين أثناء الصيام قد يؤدي في البداية إلى الصداع والإرهاق.



 2. ثانيًا ، هناك حاجة لتجنب الأطعمة المقلية أيضًا. لأن هذه الأنواع من الأطعمة غنية بالدهون والسعرات الحرارية والمملحة. وفقًا لدراسة ، غالبًا ما ترتبط الأطعمة المقلية بمشاكل صحية خطيرة مثل مرض السكري وأمراض القلب.

 في رأيي ، يجب استشارة الأخصائي قبل شهر رمضان في حالة تجاوزك العمر أو تعانين من أمراض مثل مرض السكري ويجب اتباع نفس النصيحة للحوامل. لذلك ، يجب عليك اتباع الاقتراحات أو الطرق المذكورة أعلاه للحفاظ على لياقتك وصحتك خلال شهر رمضان.


















نحن نقدر تعاونك
من فضلك اختر نوع التجاوز




شاهد ايضا




التعليقات

  • اكتب تعليق




مواضيع جديده



افضل 30 كاتب هذا الاسبوع

اكثر المواضيع مشاهدة علي الاطلاق